سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستگاه فتوتراپی نوزاد چیست؟

 

دستگاه فتوتراپی نوزاد:

زردی یا یرقان، یک اصطلاح پزشکی است که از تغییرات ماده ای به نام بیلی روبین به وجود می آید. این اتفاق، اغلب در 24 ساعت اول پس از تولد رخ می دهد. معمولا، رنگ پوست بدن نوزاد، زرد است. زردی، ناشی از غیر طبیعی بودن سطح بیلی روبین خون است. زردی یا یرقان می تواند علائم و نشان دهنده عارضه هایی از جمله:

1.     اختلال کبد

2.     عفونت

3.     کیسه صفرا

4.    روده کوچک

دستگاه فتوتراپی نوزاد می تواند زردی یا یرقان نوزادان را درمان کند. در واقع، نوزادان تازه به دنیا آمده که دارای سطح بیلی روبین بالایی هستند، باید در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار بگیرند. تخستین گام، برای آگاهی از سطح میزان بیلی روبین و درمان آن، انجام آزمایشات مخصوص است. پس از اندازه گیری سطح بیلی روبین خون، حتما باید به مدت چند روز در دستگاه فتوتراپی نوزاد قرار بگیرند. این دستگاه در کنترل میزان بیلی روبین خون و کاهش یافتن زردی، نقش دارد.

زردی یک بیماری دردناک نیست، بلکه نشان دهنده افزایش سطح بیلی روبین خون است. اگر میزان بیلی روبین خون نوزاد در روز های اول تولد کاهش نیابد، در آینده زمینه ساز ایجاد بیماری های جدی است. به همین منظور، درمان و شناسایی هیپربیلی روبینمی ( زردی یا یرقان) بسیار مهم است. خوشبختانه، درمان های ایمن و موثری برای رفع زردی یا یرقان در دسترس است.

فتوتراپی نوزاد، رایج ترین روش درمان پزشکی برای هیپربیلی روبینمی است. در بیشتر موارد، فتوتراپی را در بیمارستان ها انجام می دهند. نوزاد به مدت چند روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار می گیرد. اما در بعضی از مواقع که زردی نوزاد کم یا خفیف است، می توان از نوزادان در خانه مراقبت کرد. در این دستگاه، پوست نوزاد در معرض نور آبی قرار می گیرد. دستگاه فتوتراپی نوزاد، درمان موفقیت آمیز برای همه نوزادان است که سطح بیلی روبین خون را کاهش می دهد تا در حالت نرمال قرار بگیرد.